De rest van Noord Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu De rest van Noord Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu

De rest van Noord Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Janneke

28 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

De 21e zijn we om 17:15 met de bus naar Tauranga gereden. Dit was gelukkig maar zo'n 1,5 uur. Na inchecken bij het hostel op The Strand (een heel gezellige drukke staat aan het water, terwijl de rest van de stad echt uitgestorven leek.) zijn we naast de deur gaan eten en hebben er (eindelijk) fish en chips op. De eerste dag daar hebben we lekker uitgeslapen (het was zondag dus dan mag het) en zagen we bij het ontbijt pas het mooie uitzicht van deze kustplaats. Na het ontbijt zijn we met de bus richting mount Maunganui gegaan. Niet zo groot dus redelijk makkelijk naar de top te lopen, waar je een prachtig uitzicht had over de zee, strand stad en wat schiereilanden. Nog 'gewend' aan wat kouder weer ging ik op pad met een t-shirt, spijkerjasje en mij nieuwe warme kiwi jas, om vervolgens heel de middag in mijn tshirt rond te kunnen lopen. En dat noemen ze dan winter..
Na de tocht hadden we (na heel wat gedoe) voor die avond bij het informatiecentrum een kayak glow worm tour geboekt. Het was al 2 uur en we moesten voor 4 aan de andere kant van de stad klaar staan. Dus snel haasten met de bus naar het hostel, pinnen, omkleden, spullen pakken, bus voor volgende dag boeken en taxi regelen. Netjes om 15:30 stonden we bij Waimarino. Helaas zonder gelunched te hebben. Maar Judith en ik waren de enige voor de tour die avond en na een busritje begonnen we met heerlijke kaas, toastjes, nootjes, chips en mulled wine. Dus onder het genot van de zonsondergang hebben we hier ons even mee volgestouwd. Toen het wat verder donker was en we de uitleg van de tour gids hadden gehad, konden we het water op. Judith voorin met een headlight en ik achterin met de stuurpedalen (in een kayak ja). Al snel zag je geen hand meer voor oven, maar met de gids voorop ging alles prima. Eenmaal wat verder op Lake Mclaren gingen de lichten uit en lagen we even stil. Tussen de bomen door aan de zijkant zag je dan allemaal lichtjes. Dit waren de glow wormen. Erg mooi zicht. Hierna hebben we nog een kleine detour gedaan langs een bord waar heel groot danger op stond omdat daar verderop een waterval was. Hier waren nog meer glow wormen te zien. De gids (met bijnaam hobbit) nam ons achterstevoren aan zijn kayak mee, waardoor we daarna zonder te draaien snel terug konden. Helaas omdat er een week eerder een landslide was geweest konden we de grot die ze normaal in gaan met heel veel glow wormen niet in. Op de terugweg hebben we nog een paar keer stil gelegen om naar de prachtige sterrenhemel te kijken. Omdat het heel donker was kon je super veel sterren zien! echt prachtig en bijzonder en ook de melkweg en mars waren goed te zien. Nog wat uitleg gekregen over wat we zagen, maar vooral genoten van deze bijzondere ervaring. Hierna weer snel de bus in, taxi, hostel, pizza, douchen, relaxen en slapen.

De 23e hebben we eigenlijk heel de dag in de bus gezeten en in een keer van Tauranga naar Paihia in the bay of islands gegaan. We zijn binnengelopen bij The Pepper Tree, goedkoop hostel waar ze nog genoeg plek hadden dus we een eigen kamer met badkamer kregen. De volgende dag zijn we naar het informatiecentrum gegaan om een tour naar Cape Reinga en een dolfijnen tour voor de volgende twee dagen te boeken en de bus voor zaterdag terug naar Auckland. De rest van de middag hebben we een flinke wandeling gemaakt door een mangrove bos naar de Haruru Falls. Erg mooi, alleen op de terugweg (met een omweg) langs de weg moeten lopen, dit was wat minder. Hierna wat winkeltjes bekeken, wat gegeten, even op de gratig wifi bij de bieb gegaan en boodschappen gedaan voor een heerlijke pasta. In dit hostel kwamen we (eindelijk) ook meer Nederlanders tegen. (typisch in het goedkoopste hostel in de straat). 's avonds wat films gekeken en redelijk optijd naar bed.

Woensdag de 25e ging om 06:00 de wekker. Om 07:10 werden we voor het hostel opgepikt voor de dagtour naar Cape Reinga! Natuurlijk heb ik deze busrit weer heel wat liggen slapen. Verder hebben we een leuke dag gehad met een buschauffeur die geen moment zijn mond hield en zelfs maori liedjes zong. We zijn gestopt bij het Puketi bos waar heel grote en oude Kauri bomen te zien waren. Hierna zijn we doorgereden naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland (Cape Reinga dus) en een wandeling gemaakt naar the ligthouse. Hier ontmoette twee zeeen elkaar en waaide het heel hard! Hierna zijn we doorgereden naar te paki stream. Naast alle grasheuvels en bomen zag je ineens heel veel grote zandduinen. erg bizar. Hier zijn we (ondanks wat regen) gaan sandboarden. Eerst best eng, maar super gaaf! Na twee keer van de buin af te zijn gegaan wel helemaal nat en onder het zand. maar ag hoort erbij. We reden verder met de bus over Ninety Mile Beach. Raar maar leuk dat je zo met de bus langs de zee rijd.Op de terugweg nog een stop gemaakt langs een winkeltje waar je een mega kauri boom in kon (en ik toch maar even een droge broek had aan gedaan) en een fish shop. Hier hebben we als eerste deel van onze maaltijd al wat frietjes op. Terug in Paihia was de buschaufferu zo aardig om ons voor de supermarkt af te zetten waar we een salade en stokbrood hebben gekocht. Na een heerlijke douche weer eten en een avondje films.

Donderdag de 26 hadden we weer een vroege dag. Om 09:00 gingen we de boot op voor een Dolphin cruise. De dag begon helaas regenachtig en de zee ging flink tekeer, wat wat minder fijn was. Maar toen we eenmaal verder op zee zaten klaarde het flink op en was het water een stuk kalmer. Al snel zagen we een groep dolfijnen (een stuk of ) helaas konden we er niet mee zwemmen omdat er een baby bij zat). Ze kwamen wel erg dichtbij de boot en hebben veel fotos kunnen nemen. Ondertussen kregen we nog wat uitleg over de eilandjes waar we langs gingen. Op een van de eilanden hebben we nog een stop gemaakt en een wandeling in de zon gemaakt naar de top van de heuvel waar je weer mooi uitzicht had. Op de terugweg kwamen we weer dezelfde groep dolfijnen tegen die nog een stuk achter de boot mee zwommen. erg leuk om te zien! Ook kwamen we langs een groot zeilschip waar wat jongeren op zaten en die nog een haka voor ons deden.
We werden afgezet in Russel waar we een terrasje hebben gepakt en lekker een stuk taart op hebben. verder een beetje rondgelopen daar en even op het stand gezeten voor we met een gratis ferry ticktet weer terug gingen naar Paihia.

De volgende dag hebben we lekker een rust dag gehad. Heerlijk uitgeslapen en omdat het lekker weer was de kayaks van het hostel meegenomen het water op. Hier zijn we op een eilandje uitgestapt wat gelezen en weer terug gevaren. Omdat we helemaal nat waren geworden, maar weer omgekleed een was gedraaid en weer even in het stadje rondgelopen. Lekker een laatste rustige dag gehad daar.

Vandaag zijn we met de bus naar Auckland gegaan. Weer even wat anders zo'n grote drukke stad. Omdat we best moe waren hebben we niet heel veel gedaan. Weer een beetje rondgelopen langs winkeltjes, gelunched en zelfs naar de bios gegaan (the fault in our stars) Morgen kijken wat we hier nog kunnen doen en dan op naar Austalie!

Oh ja wat we nog meer hebben geleerd in NZ:
- Kiwi's spreken de e soms uit als i en andersom, waardoor je soms grappige uitspraken krijgt. (zo word deck bijvoorbeeld dick)
- Bergen hebben een heel veranderlijk weers klimaat
- Er ligt geen goud aan het eind van de regenboog
- Ze doen hier alles rustig, behalve rijden in de bergen.
- Er zijn hier maar weinig Nederlanders te bekennen, maar wel veel duitsers en Fransen.
- Ze hebben hier geen spoorbomen maar gewoon een bordje met look for trains.

Tot Snel!

• 28 Juni 2014 - 14:57

Jeske:

Kia ora ladies!

(ja ik kan googlen :p) weer mooi verhaal hoor. Ik ben daarom ook niks jaloers hoor, hier in het grijze NL en aan het werk..
    Alvast goede reis naar AU!
    xx