Fraser Island en Great Barrier reef tour - Reisverslag uit Sydney, Australië van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu Fraser Island en Great Barrier reef tour - Reisverslag uit Sydney, Australië van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu

Fraser Island en Great Barrier reef tour

Blijf op de hoogte en volg Janneke

13 Juli 2014 | Australië, Sydney

2/7/2014

Om half 7 uitgechecked bij Base central en naar het hotel gelopen waar we moesten verzamelen voor de tour naar Fraser Island. Rond 7 uur kwam hier een mega hoge bus aanrijden met een uber happy koppel. Dit waren onze tour guides Maxine en Barry. Toen iedereen (zo'n 20 man) zijn plek had gevonden gingen we op weg naar Rainbow beach waar we de ferry namen naar Fraser Island. De grote banden werden een stukje leeg gelopen om over het ruige terrein en losse zand te kunnen rijden. Af en toe wat flinke hobbels, maar alles ging prima en er reden eigenlijk een heleboel auto's. De dag ging verder met de tocht over 75 mile Beach. We kregen onderweg info te horen zoals: Het eiland is het grootste zand eiland ter wereld. Het groeit ongeveer met een meter per jaar en is de enige plek ter wereld waar een regenwoud uit het zand groeit. Tijdens deze dag hadden we stops bij de coloured sands, the Maheno Shipwerck en een heel helder water Eli Creek waar ze ook van drinken op het eiland. Hier hebben we even heerlijk in de zon gezeten en door het water gelopen. We raakten hier aan de praat met een Amerikaans koppel en een Brits meisje en een meisje uit Malysie. Als laatste stop gingen we naar het hoogste en noordelijkste punt van het eiland waar je na een kleine klim een geweldig uitzicht had over de stranden en de zee. Hier op Indian Head kon je een heleboek whales omhoog zien springen. Weer een erg bijzonder en mooi zicht. Op de terugweg over het strand naar onze accomodatie van die nacht kwamen we nog een paar dingo's tegen. Dit zijn een soort wilde honden die er om bekend staan ook mensen aan te vallen. Gelukkig zaten we veilig in de bus en konden we ze zo goed bekijken. Rond half 6 waren we bij Eurong resort, onze verblijfplaats voor de avond. Judith en ik deelden een kamer met de twee meisjes uit Malysie (Pria) en Engeland (Jess). 'S avonds kregen we een heerlijke roast dinner. Met apple pie en custard als toetje. We hadden na zo'n lange dag erg honger en hebben dus extra opgeschept en extra genoten. Na het eten hebben we met Barry en een paar anderen van de groep nog een rondje gelopen over het strand om naar de sterren te kijken. (deze waren hier bijna net zo helder als in Tauranga) Ook kon je wat plankton zien als je met je voet over het zand ging en het donker genoeg was. Dan kon je het wat zien oplichten als een soort mini glow in the dark sterretjes wat dus de plankton was. Door alle verhalen over de dingos was het nog wel een spannende wandeling omdat je niks kon zien in het donker en ze blijkbaar wel eens met een groep op het stand kwamen. Maar gelukkig hebben we er die avond geen gezien. Na het douchen lagen we na een lange dag rond 9 uur al op bed, waar we nog wat gezellige gesprekken hebben gehad over Thailand en ping pong bijvoorbeeld. Hierna vielen we al snel in slaap. De volgende dag (donderdag 3 juli) moesten we om half 7 ook al weer aan het ontbijt zitten. Om half 8 vertrok namelijk de bus richting het binnenland van het eiland. Hier zagen we bijzondere natuur en planten die in theorie daar eigenlijk helemaal niet op het zand kunnen groeien. We hebben hier een wandeling door het bos gemaakt om de heldere Woongoolba creek en de bomen goed te kunnen bekijken. Maar we werden wel gewaarschuwd voor de 6 giftige soorten slangen die ze op Fraser Island hadden en de muggen, dingo's en drop bears. Gelukkig hier niks van gezien. Pas op het eind vertelde ze over de dodelijke tunnel web spider. (die we ondanks de webben ook niet hebben gezien). Na de wandeling reden we verder naar lake Birrabeen. Erg mooi helder lake met een spierwit strand. Hier hebben we met zun 4e een uurtje heerlijk in de zon gezeten. Om 11 uur was de lunch bij de bus klaar en hebben we heerlijke broodjes kip met stuffing, ham, sla, tomaat, komkommer, kaas en ui op. Dit ging er al weer goed in! Rond 2 uur waren we al weer terug in Rainbow beach waar Judith en ik bij ons hostel (en Kathrin een aparte oudere vrouw die ook op de tour was bij haar motel) werden afgezet. Na afscheid te hebben genomen van de groep en Maxine ons had ingechecked bij Dingo's backpackers zijn we naar het rainbow beach gelopen om even heerlijk te ralaxen en zelfs een snelle duik te nemen. Hierna hebben we nog een kleine wandeling gemaakt richting the coloured sand dunes, bij het hostel gedouched en onze 6 dollar shepards pie meal gegeten. Hierna nog even snel naar de winkel voor chocola en wifi, maar dat laatste was helaas niet te vinden. Verder wat gelezen en pool gespeeld en weer optijd in bed. De volgende dag weer een vroege dag voor het volgende deel van de tour, het Great Barrier Reef!

4/7/2014
Om 7 uur hadden we met de rest van het hostel gratis pannenkoeken ontbijt. Rond half 8 gingen we met onze bus naar de eerste stop waar we door Harry en de sunset safaris bus werden opgehaald. De bus zat vol met een hoop azeaten, twee amerikanen en een brit. Een gezellige groep. De guide Harry is ook een erg vrolijk, leuk figuur. (zo had bij bijvoorbeeld een petje met nep roze stekeltjes haar op). Onderweg draaide hij Kangaroo Jack. Grappipge film. Toen deze was afgelopen waren we bijna bij onze eerste stop. de Zoo! Hier gingen we eerst naar de Kangaroos en emu's. Je kon deze echt aaien en voeren. Ze aten zo uit je hand! erg bijzondere ervaring. Hierna gingen we naar de crocodile feeding. Ze hadden hier een mega croc van zon 4 meter en een paar kleintjes. Verder kregen we de kans om een slang en een kleine croc vast te houden, wat we natuurlijk heel dapper hebben gedaan en een paar fotos gemaakt. Toen was het voor mij op naar de leukeste ervaring. De koala's! Deze mocht je helaas niet vast houden omdat ze ziek waren een een operatie hadden gehad en daar zitten om weer beter te worden. Wel mocht je ze aaien en een paar leuke fotos maken. Wat waren ze lief en zacht en best nog klein! Super dat we dat konden doen en zo dichtbij de dieren konden zijn!

Verder stonden in dit gebied veel Macadamia bomen en sugar cane. Voor de lunch stopten we even bij Mammino ice cream voor een van hun beroemde ijsjes. (vanille macadamia voor mij) en daarna reden we door naar Bundaberg voor lunch. Hierna was het nog zo'n uurtje rijden naar Agnes Water waar we sliepen in het Sandcastles resort. Judith en ik hadden samen een luxe hotel kamer met mega bed, tv, mooie keuken en nog luxere badkamer. Normaal 120 dollar per nacht, nu bij de tour inbegrepen. Heerlijk na al die hostels! Om half 7 reden we naar een burger 'restaurant' waar we twee heerlijke burgers op hebben. Op de terugweg reden we nog langs een drive in waar je drank kon halen. Erg apart. Terug in het resort een heerlijk lange douche genomen, wat tv gekeken en super geslapen in die bedden!

De volgende dag op naar de main attractie, namelijk het Great Barrier Reef! Maar ik ben bang dat dat weer moet wachten op de volgende keer want mijn tijd op de pc is bijna om ;)

• 14 Juli 2014 - 17:33

Dorry:

Jij hebt er wel een handje van om te stoppen als het spannend wordt ;) Maar wel leuk om jullie zo te kunnen volgen.