Veel leuke/ mooie dingen enz - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu Veel leuke/ mooie dingen enz - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu

Veel leuke/ mooie dingen enz

Blijf op de hoogte en volg Janneke

21 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Zaterdag de 14e zijn we met de bus en de ferry naar Wellington gegaan. De boot was best groot en buiten hadden we prachtig uitzicht op alle eilandjes waar we langs gingen. De reis duurde zo'n 4 uur. Toen we wat verder op zee waren zijn we binnen gaan zitten in het cafe bij het raam en hebben we nog dolfijnen gezien. Na een prima reis (met nog een spannend momentje toen niet helemaal duidelijk was of de bemanning nou een oefening aan het doen was of niet) hebben we weer een eind kunnen lopen naar het hostel World wide backpackers. Toen we hier aanwamen was er al een flink feestje bezig. Na onze spullen te hebben gedropt, zijn we in een bar een lekkere en goedkope soort studentenhap gaan eten. Dat is het voordeel van een grote stad. (wat verder wel weer even wennen was al die mensen en grote gebouwen na het rustige zuid eiland.) In de bar hebben we op een mega scherm als echte kiwi's nog de rugby wedstrijd van the all blacks tegen engeland gezien. Hierna zijn we langs een internet cafe gegaan om weer even te skypen met het thuisfront.

De volgende dag zijn we hebben we eigenlijk heel de dag in het Tepa National museum gesteed. Een erg mooi, groot museum waar van alles over de geschiedenis van Nieuw Zeeland en de mauri te zien is. Hierna hebben we een film gekeken en gekookt en maandag weer een eindje naar het station kunnen lopen voor de bus naar New Plymouth.

Maandag de 16e Zijn we aangekomen in het Ariki Hostel in New Plymouth. De volgende dag wilde we naar Mt. Egmond maar door het slechte weer werd ons dit afgeraden. Dit betekende dat we de volgende dag niet vroeg op moesten, dus na het eten maar een paar biertjes gedaan met Donny (NZ) Marcel (Du) en nog een duitse gast. Dat scheen Donny's ritueel te zijn op zijn laatste avond in het hostel (want hij zat daar best vaak om te werken). Een erg gezellige avond met gitaar, muziek, bier, gesprekken en kaart trucks volgde. Donny lag bij ons op de kamer dus toen we gingen slapen hebben we nog een hele tijd zitten kletsen en muziek geluisterd. Volgende dag toch lekker uitslapen.

De 17e na het uitslapen op ons gemak het stadje rondgelopen wat souveniers gekocht en langs de kust terug gelopen. Alvast de bus geboekt naar Rotorua en 's avonds gegeten met de Britse Alex die hier al een jaar zat ofzo en Bridget Jones gekeken. Optijd gaan slapen omdat we de volgende dag vroeg op moesten, maar helaas lag er wel een snurkende Canadees nu.

De 18e werden we om 8 uur 's ochtends door de shuttle opgepikt om naar het mt Egmont visitors centre te gaan. Daar kregen we uitleg over welke routes we konden nemen. Eerst zijn we naar de Tahurangi Tower en lodge gelopen op 1459m hoogte. Vooral het laatste stuk boven de boomgrens met flink wat wind was een flinke, stijle klim. Maar boven kon je even uit de wind zitten en was het uitzicht (ondanks deel bewolkt) erg mooi en we konden ook het ijs op de top zien. Na ongeveer 1,5 uur waren we boven en gingen we daarna het stijle stuk weer omlaag. Nog een paar mooie panorama's gemaakt want elke paar meter die je loopt lijkt het uitzicht weer anders. Ook nog een paar mooie regenbogen gezien. Inplaats van de hele zelfde weg terug te gaan zijn we bij een splitsing richting de Maketawa hut gelopen en door het bos een ronde terug gemaakt naar het infotmatie centrum van zon 3 uur. Dit was nog best een avondtuurlijke tocht door wel een heel mooi maar nat soort sprookjes achtig regenwoud. Er waren veel trappen en stukken waar je over boomwortels en stroompjes moest klimmen en springen. Soms best lastig maar ook wel erg leuk! We moesten ook nog twee riviertjes over, dus wel flink natte voeten en af en toe wat regen onderweg, maar prima te doen. Rond half 4 waren we weer terug in het hostel waar we na een warme douche maar meteen alle kleren in de was hebben gedaan.

De volgende dag kwamen we rond half 2 aan in de volgende stad. 'The beautiful smelly city of Rotorua.' In de bus zag je af en toe al stoom uit de grond komen. Dit komt omdat de stad eigenlijk gewoon in een vulkaan ligt. Na te hebben ingechecked bij central backpackers hebben we bij het i centre eens bekeken hoe we de vele dingen die we hier wilde zien konden inplannen. Het bleek dat we 's avonds nog (met korting via het hostel) naar het Mitai Maori village konden. Voor de volgende dag hadden we meteen een combo tour van Wai-o-tapu en Hobbiton geboekt. Ideaal! Eerst hadden we nog wat tijd om rond Rotorua zelf te lopen. Hier waren ook al heel wat stinky mud pools en ponds waar de rook uit kwam te zien. Erg bizar. Na hier wat te hebben rondgelopen zijn we (misschien redelijk snel door de geur) even terug naar het hostel gegaan om te relaxen en na een paar dagen zonder wifi mijn moeder weer gerust te stellen. Om 17.00 (of 5 pm zoals ze hier zeggen) werden we opgepikt voor het hostel om naar het Maori village te gaan. Hier werden we allemaal aan tafels gezet en kregen een hele leuke uitleg over de stam en wat we gingen zien en wist de tour gids iedereen in zijn eigen taal te begroeten. (er was zelfs een film crew aanwezig voor een of ander reisprogramma uit het midden oosten.) Eerst werden we rondgeleid door het bos waar de maori in costuum in een cano voorbij kwamen. Hierna werden we meegenomen naar waar het eten op traditionele wijze werd bereid. Dit heet Hangi. Hierbij worden alle aardappels en het vlees onder de grond gekookt. Terwijl het eten verder werd klaargemaakt kregen we een show te zien over de gebruiken van de Mauri. Erg leuk om eindelijk eens wat meer van de cultuur te weten te komen, want vooral op het noorder eiland komt dit nog goed naar voren. Er werd veel gezongen, want dat was de manier waarop hun veel communiceerde. Alle wapens, kleding, trainingen, spellen en gebruiken werden uitgelegd. Zo kwamen we meer te weten over de face tatoos. Bij de vrouwen op de kin een uil en bij de mannen stelde alle lijnen vier vogels voor. De uil, vleermuis, kiwi en papegaai. Aan het eind kregen we hun eigen haka (strijdlied, die ze tegenwoordig ook bij de rugby gebruiken) te horen. Dit blijft erg indrukwekkend! Nu iedereen veel honger had konden we eingelijk gaan eten. Al het eten lag bij een een bufet opgesteld. Er was erg veel en het was super lekker! De kip en lam waren mals en een beetje rokerig door de manier van koken. De sweet potatoes met saus waren super! en ook de groentes en brood waren heerlijk. Als toetje hadden ze chocolade cake, pavlova en steamy pudding. Allemaal heerlijk, maar de pavlova was favoriet! Na het eten werden we allemaal weer mee terug genomen het bos in met een zaklamp waar we nog uitleg kregen over de silver fern (het nationale teken) en we naar hun eigen heldere spring gingen. Dit was gewoon een soort heldere poel waar je het water onderin nog zag bubbelen. Hier kwam het omhoog nadat het tientallen jaren door de berg werd gefilterd. We moesten toen allemaal ons licht uit doen en aan de rand van de poel zag je dan glow wormen! Super leuk want die wilde we ook nog graag zien! Het lijken net kleine sterretjes. Als ze honger hebben doen de wormpjes hun lichtje aan om de insecten te lokken. Na een mooie avond werden we weer naar het hostel gebracht en hebben we heerlijk geslapen.

Vrijdag werden we om 9 uur opgepikt om naar Wai-o-Tapu te gaan. Het vrouwtje van de bus kwam oorspronkelijk uit Groningen (het was dus de eerste die mijn naam normaal kon uitspreken) maar ze woonde hier al zon 30 jaar. Daar hebben we nog leuk even half Nederlands half Engels mee staan praten. De eerste stop was bij een mudpool waar een grote grijze blob elke keer omhoog kwam. Bizar om te zien, maar niet echt smakelijk. om 10 uur waren we bij de grijzer ladie Nox, die ze (door een zeep substantie erin te gooien) elke dag om 10:15 laten erupten. Na wat bubbels spoot het water er een paar meter omhoog eruit. Hierna werden we afgezet bij de rest van het park. Hier waren een hoop meren, craters, grotten, rotsen, stoompjes enz te zien in allerlei kleuren met een hoop stoom en bubbels (moeilijk uit te leggen maar zoiets ;)) Je mocht niet van de paden af door de vulkanische activiteit en omdat het allemaal een temperatuur van zon 100 graden had. De bomen hadden vaak ook een laagje grijs of oranje over zich heen. Een erg bijzonder (en wat je op de fotos niet ziet) stinkend gebied. Na alles redelijk snel te hebben rondgelopen moesten we om 12 uur weer terug zijn voor de volgende tour van die dag.

Om 1 uur werden we opgehaald voor Hobbiton! Hier waren we rond half 3. Wat een mooie omgeving was dat ook met alle groene heuvels! We kregen een rondleiding over de set met alle Hobbit huisjes. (waarvan een deel niet eens in de films terug komt.) Na lotr hadden ze alles afgebroken, en pas voor de Hobbit films hebben ze alles van echt materiaal weer opgebouwd. De details waren geweldig! De meeste huisjes kon je niet in, maar voor de deur en achter de ramen kon je zien wat voor hobbit er zou wonen. Er waren echte tuintjes, de huisjes zagen er echt oud uit en alles was heel klein en schattig. Het leek heel levendig, omdat er was buiten hing en rook uit de schoorstenen kwam en er soms licht aan was enz. Eigenlijk alles wat er stond en groeide was aangelegd. (zelfs het mos op het hout was nep om het wat ouder te laten lijken) Alleen de heuvels, het meer en de grote party tree waren er origineel en waren de reden voor die locatie. Plus de omgeving de bergen en het afgelegen gebied. We hebben een hoop fotos gemaakt. (Natuurlijk ook bij het huis van Bilbo en Frodo) en ik heb nog een blaadje mee gekregen van de (geheel neppe) boom boven hun huis. We hebben het veld gezien waar in Lotr de verjaardag van Bilbo word gevierd, waar hij in de Hobbit langs rent en roept ' I'm going on an adventure!' en waar de eerste scene in Lotr is opgenomen. En natuurlijk het bankje waar Bilbo en Gandalf zitten te roken en naar de zonsondergang zitten te kijken (wat eigenlijk de zonsopgang teruggedraaid is omdat de zon daar niet ondergaat.) Na de laatste huisjes (waaronder die van Sam) liepen we door over de brug naar de Green Dragon. Dit (nu echte) cafe/ restaurant zag er super sfeervol uit, weer met veel details. De linkerkant van het gebouw was veel kleiner dan de rechterkant om de verhouding tussen Gandalf en de hobbits goed te kunnen filmen. Binnen hebben we nog een (gratis) apple cider op (die speciaal gebbrouwen werd daar) en een beef, ale pie. Alletwee erg lekker! Na een volle/ leuke/ mooie dag gingen we weer terug de bus in richting Rotorua. (ongeveer 1,5 uur rijden van Matamata). Boodschappen gedaan, gegeten en weer rustige avond.

Vandaag nog wat rondgelopen en om 5 uur de bus naar Tauranga!