De rest van zuid Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu De rest van zuid Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu

De rest van zuid Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Janneke

14 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Op 08/06/14 met de bus van Dunedin naar Queenstown gegaan. Judith had hier al veel over gehoord, dus er waren hoge verwachtingen. De busrit was erg mooi. Door de bergen gegaan, veel schapen gezien en ondergaande zon. Rond 20:00 werden we door de aardige buschauffeur voor de deur van het hostel Bumbles afgezet. Weer een prima hostel, grote keuken en woonkamer met zitzakken en sliepen in een dorm met 6 man. Een van de dingen waar we over hadden gehoord in Queenstown waren de beroemde Fergburgers. (te herkennen aan de vele mensen voor de deur.) Dus daar zijn we meteen maar gaan eten. Zeker prima burgers! Het hostel lag aan het lake maar doordat we savonds aankwamen was het al donker en kon je niet heel veel zien. Toen we de volgende ochtend opstonden was het uitzicht prachtig. Het lake met de bergen op de achtergrond. Die dag maar begonnen met een wandeling door de Queenstown botanic gardens. (zoals in bijna elke stad hier waren die ook weer aanwezig) al ging het hier meer om het uitzicht op lake Wakatipu. Helaas was het best koud en begon het een beetje te regenen, maar gelukkig had ik mijn nieuwe jas aan ;). Na het park zijn we naar het Kiwi Birdlife park gelopen. Hier waren veel verschillende vogels en de echte Kiwi's te zien! Deze zaten binnen omdat het nachtdieren zijn. We kregen uitleg over de vogels en zagen hoe ze werden gevoerd. Echt grappige beesten hoe ze rondhupste. Helaas zijn er in het wild niet veel meer te zien. Na het birdlife park zijn we met de Gondola de berg op geweest. Hier had je een super uitzicht over de stad, het lake en de rest van de bergen. Weer veel fotos gemaakt en zelfs lage wolken gezien! (mam) ;) Daar boven lekker opgewarmd in het cafe met een hot chocolat en een kaas scone.

De volgende morgen moesten we vroeg op voor een 8 uur lange busreis naar Franz Josef. Ondanks dat we lang in de bus zaten, voelde dit zeker niet als een weggegooide reisdag. We hadden veel stops, kregen info over waar we langs reden en plekken waar we eruit konden om foto's te maken van de prachtige omgeving. We zijn o.a. langs een rivier gereden waar de een deel van LOTR hadden gefilmd en langs een mooie waterval. Savonds kwamen we aan bij Franz Josef waar we (vanuit de bus) de gletsjer hebben gezien. Het hostel was super. We lagen alleen in een dorm, ze hadden een hot tub waar we ook even gebruik van hebben gemaakt, er liep een super lieve puppy rond, we hebben een 'vuurshow' gezien, er was gratis soep en ontbijt en hing gewoon een heel gezellige sfeer. (Voor het eerst zelfs Nederlanders tegengekomen hier!) De volgende ochtend hadden we met een oud Japans vrouwtje uit de bus afgesproken (die ook in het hostel verbleef en alleen aan het reizen was) om met haar naar de volgende bus te lopen want ze wist niet goed waar dit was. In de volgende bus zaten we met nog wat andere bekende gezichten onderweg naar Greymouth. Dit was niet zo'n lange reis en heb er ook niet veel van mee gekregen. In Greymouth hebben we meteen een treinticket voor de volgende dag naar Christchurch geboekt. Dit is een van de weinige treinen die gaat in Nieuw Zeeland (hij gaat ook maar een keer per dag) en dit schijnt een erg mooie reis te zijn). In Greymouth onze spullen gedropt in het hostel Noahs arc en meteen een auto gehuurd om naar de Pancake Rocks te gaan. Dit was best spannend omdat ze hier links rijden en allemaal in een automaat was we alletwee nog nooit hadden gedaan. Gelukkig zaten we zo op de 'grote' weg is het super rustig op de wegen en was het ook maar een rechte weg 45 min noord naar Punakaiki. Het was even wennen maar het rijden ging prima. De pancake rocks (google ze maar want ik kan nog geen fotos uploaden ;)) waren ook heel mooi. Het zag er best onwerkelijk uit. Ze weten ook nog steeds niet hoe die lagen precies ontstaan. Hierna zijn we nog een stukje verder gelopen over het strand en kwamen nog een soort cave tegen langs de kant van de weg waar je ook in kon. Snachts hier iets minder goed geslapen door (de eerste) slechte bedden en een snurkende man op de kamer.

12/06/14 (donderdag) de bekende treinrit van Greymouth naar Christchurch gemaakt. (Door Arthurs pass) We hadden een wat oudere trein verwacht, maar het was een hele luxe ruime trein met cafe en outside viewing. Het leek meer een soort vliegtuig aangezien je je bagage in moest checken en ze met eten rond gingen en je een koptelefoon kreeg met informatie over waar je langs reed. De reis duurde zo'n 4 uur en heel de tijd had je super uitzicht. Zeker de 89 dollar waard! (ook fotos hiervan volgen nog wel eens) Rond 18:00 kwamen we weer in Christchurch aan. Naar het hostel in het centurm dachten we wel even te kunnen lopen. We kenden de stad inmiddels toch al een beetje. Dit viel echter tegen en ondanks dat we wel in een keer goed liepen was het toch dik 45 min lopen met alle bepakking. Moe en hongerig bij het hostel aangekomen zijn we maar de Burger King om de hoek binnen gegaan om te eten. Toen terug naar het hostel en gaan slapen, want de volgende dag moesten we om half 7 weg voor de bus naar Kaikoura.

13/06/14 Door de slechte nacht in Greymouth heb ik in de bus naar Kaikoura (zo'n 3 uur) verder geslapen. In no-time stonden we dus op de volgende bestemming. We werden voor het Fish Tank hostel afgezet dus die zijn we maar binngen gelopen en twee bedden gereserveerd. Dat is wel het voordeel van reizen hier in de winter. Je hoeft niet zo veel ver vooruit te plannen, het is minder druk, dus altijd wel plek en vaak goedkoper. Ook dit was weer een erg gezellig en mooi hostel. Omdat we al zo vroeg aan kwamen hadden we lekker veel aan onze dag. Het was ook heerlijk zonnig weer. Eerst hebben we een beetje het stadje rondgelopen en smiddags hebben we een Whale Watch tour gedaan. Om half 2 zaten we op de boot opzoek naar de Giant Sperm Whale! (en ja zo heet hij echt. Als je wilt weten waarom google maar, ik heb genoeg te typen ;)) Ook zouden we dolfijnen en zeehonden tegen kunnen komen. Omdat de Walvissen lang onder water kunnen blijven en omdat ze geen tracker ofzo hebben had je kans dat je er geen of maar 1 zou zien. Echter we waren nog maar net onderweg en ze waren nog met het praatje bezig over hoe ze te werk gingen en er werd al een whale gespot. Iedereen kon naar buiten om te kijken en foto's te maken. Wat was dit een bijzondere ervaring! Moeilijk te omschrijven om zo'n groot beest van zo dichtbij te zien en hem dan onder te zien duiken. We kregen veel informatie over de dieren en kort na deze whale zagen we er nog twee. In totaal hebben we er zo'n 5 gezien en hebben we ook nog flink wat zeehonden gespot. Echt een dag om nooit meer te vergeten. Al waren we na bijna 3 uur op het golvende water toch wel blij dat we weer aan land stonden.

14/06/14 Vandaag vanaf Kaikoura met de bus naar Picton en toen meteen met de Ferry naar Wellington gegaan. Ook een erg goede reis met hele mooie uitzichten! Hier even twee dagen dingen verkennen en dan op naar de rest van het Noorder Eiland!

• 14 Juni 2014 - 14:00

Lara :

Wauw Jans!! Supermooie ervaringen!! Vooral van de walvissen! Haha, lees elke keer je updates, ben nu al benieuwd naar de volgende. Geniet ervan :D xxxx

• 28 Juni 2014 - 12:40

Ciel En Dick:

Kijk! Zo leren we nog eens wat van jou, Janneke. We weten nu waar de naam giant sperm whale vandaan komt! ;)
    Hoewel we ook via de app al op de hoogte zijn van veel ervaringen, is het fijn te lezen dat het allemaal zo indrukwekkend is. Genieten ze nog. XXXX