Week 1 - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Janneke Schouten - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Janneke

07 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

1/6/2014 Zondag half 6 ging de wekker. Om half 7 (of tewel op zun schoutens 10 over half 7) op naar schiphol. Na afscheid (niet zonder tranen) te hebben genomen van familie en Onno gingen Judith en ik om 11:15 eindelijk de lucht in. De eerste vlucht met Singapore airlines duurde meer dan 12 uur. Toch was dit best goed door te komen. De stoel naast mij was vrij, waardoor we wat meer ruimte hadden. We kregen meerdere hot wet towels, een deken, kussen en zelfs een tandenborstel met tandpasta en sokken. Ze kwamen vaak lang met eten en drinken en ja had een persoonlijk entertainment systeem met vlieginfo (meer dan 10.000 km, 12 km hoogte en soms zon 1000 km/h ground speed.) Veel (nieuwe) films, series, muziek en spellen. (hebben monuments men en new girl enz gekeken.) De tweede vlucht met zelfde airline ging vrijwel meteen door van Singapore naar Sydney. Deze duurde 7 uur, maar hier heb ik grotendeels door geslapen. In Amsterdam werd ons verteld dat we in Sydney onze tassen op moesten halen en opnieuw in moesten checken om door de beveiliging te gaan. Maar onze tassen waren nergens te bekennen. Ze gingen gelukkig in een keer door naar Nieuw-Zeeland! Zelf moesten we hierdoor uiteindelijk wel twee keer door customs. Omdat ik een nieuw paspoort heb herkende ze hem alleen niet, dus moest hij elke keer door meerdere mensen gechecked worden wat even duurde. Maar uiteindelijk alles goed en hadden we nog even de tijd. Op naar de laatste vlucht van 3 uur naar Christchurch. Hier aangekomen twijfelde ik nog of mijn sultanas wel door de strenge keuring zou komen, maar dit bleek geen probleem. Na samen met wat andere mensen een busje naar het hostel te hebben gepakt, konden we rond 3 uur (NZ tijd) eindelijk gaan slapen. We hebben uiteindelijk door flinke jetlag tot ongeveer 3 uur smiddags in bed gelegen. Daarna het hostel bekeken. Heel er leuk en gezellig. Goede keuken mooie woonkamer met chillbank tv,spellen, tijdschriften en twee katten. Goede bedden en fijne badkamertjes. Smiddags zijn we een rondje gaan lopen door de buurt en wat boodschappen gedaan. Toen als ontbijt, lunch en avondeten in 1 een heerlijke burger op. Hierna toch weer moe gaan slapen. Midden in de nacht (in NL dus begin de middag) lagen we echter alletwee klaar wakker en kwamen we tot de conclusie dat we maar twee nachten hadden geboekt en er dus de volgende ochtend uit moesten. Gelukkig konden we een nacht in een andere kamer bij boeken. maar we moesten er wel om 10:00 uit. Dit viel nog niet mee. Gelukkig konden we op ons gemak ontbijten in de woonkamer. Rond half 1 konden we richting het centrum. Omdat de stad in 2010 en 2011 aardbevingen heeft gehad was dit een erg bizarre ervaring. Het grootste deel van de stad is een grote bouwput! Winkels die leeg stonden, gebouwen half afgebroken, veel puin en afgesloten wegen. Ze proberen er wel wat van te maken met veel kunst en er was een groot mooi park waar we door zijn gelopen en wat hebben gegeten en gedronken. Zo waren we toch een dag bezig en zijn we terug gegaan naar de supermarkt, eten gehaald en in het hostel gekookt. Daarna met wat anderen gezellig op de bank een film gekeken. Verder hadden we de route beter uitgestippeld en gingen we de volgende dag met de bus naar Timaru.

04/06/2014 Ondanks snurkende mannen goed geslapen. Om 10:00 uitgechecked en rustig ontbeten op de bank voor de tv met een gast uit wales en een vrouwke die in het hostel woonde omdat haar huis was afgebrand. Toen zijn we toch maar een simkaart gaan halen omdat je sommige bussen enz niet online kunt boeken. Het hostel en bus in/naar Timaru geboekt. Bus ging goed, hostel was erg basic, maar prima voor een nachtje en hadden zelfs ieder een eigen kamer. In het stadje zelf was niet veel te beleven, maar we wilde het als tussenstop om naar Lake Tekapo te gaan. Echter bleek dat vanuit hier (ondanks dat het dichterbij was) niet handig te gaan. Les: iets beter plannen. Balen want zo wel een dag verspilt. Volgende dag maar meteen de bus naar Denedin. Aangezien er geen wifi was in het hostel en we honger hadden maar naar de Macdonalds om de hoek gegaan info opgezocht en bus en hostel voor Denedin geboekt.

06/06/14 Om 10:05 de Atomic Shuttle bus naar Dunedin. Weer mooi uitzicht van wat ik er van mee heb gekregen. Ook wel veel regen onderweg maar ik een een groot deel van die 4 uur toch geslapen. Het hostel in Dunedin ligt in het midden van het centrum. Weer leuk hostel met woonkamer met chillbank, kat en tv. Grote keuken met 3 eettafels en nette wc's en douches. We slapen in een drom met veel jongens. De geur is dus iets minder maar prima bedden. Na spullen te hebben gedropt het centrum in gegaan. Dit was wel even wat anders. Veel restaurants, bars en winkels en op elke hoek wel een mooi gebouw of kerk. Veel gelopen en de kuiten getrained op de vele heuvels. Boodschappen gedaan en uit eten gegaan. Hier kwamen we tot de conclusie dat we wat meer zelf moesten koken, want het geld gaat toch best snel. Weer een avondje verder plannen en misschien lake Tekao helaas schrappen door de volle planning en onhandige route.

Wat we verder hebben geleerd in NZ:
- De mensen zijn hier heel aardig en behulpzaam behalve als ze in de auto zitten.
- Ze drinken hier allemaal bier, maar schuim kennen ze niet.
- Ook met slecht weer kan je gewoon een korte broek aan.
- Om te fietsen heb je een aparte outfit nodig.
- Stoplichten zijn er heel veel, gaan heel snel weer op rood en maken een geluid als een lasergun.
- Ze kunnen hier hele goede cappucciono's en hot chocolats maken.
- Ze zeggen veel awesome.
- Backpakken is goed plannen en niet zomaar vanuit gaan dat er overal een bus heen gaat.
- Nieuw- Zeelanders zijn allemaal dun door heel de dag bergen en heuvels op te moeten lopen.
- De 3 favotiete sporten zijn golf, rugby en hardlopen.

07/07/2014
Al weer bijna een week voorbij. Vandaag eerst een tour gedaan door de chocolade fabriek van Cadbury. Veel gratis chocolade en een super enthousiaste tourgids. Dus goed begin van de dag. Daarna zijn we naar Tunnel Beach gegaan. Stukje met de bus en dan nog ongeveer 30 min lopen naar erg mooie rotsen en uitzicht aan de kust. Nog een trapje afgegaan voor een ander uitzicht op het stand en de rotsen, Tot we ineens iets twee meter verderop zagen bewegen. Lag daar een Pelsrob! Het leek net of hij lag te poseren voor fotos dus een paar gemaakt en weer naar boven voor nog een paar mooie fotos. (die volgen nog) Daar even gaan zitten om flink het uitzicht in ons op te nemen. Wat was het prachtig! Hier kwamen we voor! Voor het donker werd de tocht best flinke klim weer naar boven gedaan. Goede training gehad zo en was erg blij met mijn nieuwe bergschoenen. Dus bedankt mam! Met de bus weer terug, boodschappen gedaan, eten maken en morgen weer verder. Oh ja, ook nog een softshell kiwi jas gekocht vandaag. Was in de korting , dus dacht waarom niet. Mooi aandenken en komt vast nog wel van pas.